 |
www.wsplodz09.fora.pl Forum studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej 09/12
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aga1990lodz
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 375
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 21:18, 10 Paź 2010 Temat postu: wykłady |
|
|
Pedagogika alternatywna.
4.10.2010
Zaliczenie na ocenę składające się z 2 części:
*Kolos pisemny 3 pytania otwarte
*praca nt. wybrany przykład alternatywy pedagogicznej. (1-3 osoby)
praca :wydrukowana, czcionka 12, odstęp 1,5 wiersza, praca zaliczeniowa z pedagogiki alternatywnej i temat, imię nazwisko, nr indeksu, zszyta na rogu i w koszulce oddana, 5-15 stron
*praca pt Alternatywy myślenia o edukacji zwalnia z egzaminu
Dr Alina Wróbel Email – [link widoczny dla zalogowanych]
Dyżur zawsze przed wykładem. Poniedziałki 12:45 – 13:30 pokój wykładowców
Zakres
1. Transformacja społeczno – ustrojowa jako kontekst alternatywy edukacyjnej.
2. Status pedagogiki alternatywnej jako subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. (określić- przedmiot badań pedagogiki alternatywnej, charakterystyka, jakie miejsce zajmuje wśród dziedzin)
3. Istota i cechy edukacji alternatywnej.
4. Charakterystyka wybranych alternatyw edukacyjnych. (innowacja pedagogiczna, autorskie projekty w zakresie wychowania i kształcenia, szkolnictwo : społeczne, wyznaniowe lub realizujące swoisty program edukacyjny.
5. Charakterystyka wybranych szkół alternatywnych.
praca zaliczeniowa nt.
„Wybrany przykład alternatywy pedagogicznej” :
1. Uzasadnienie wyboru
2. Uzasadnienie alternatywności danej praktyki (udowodnić, że jest alternatywą pedagogiczną)
3. Wskazanie podstaw teoretycznych, ideologicznych i filozoficznych danego projektu edukacyjnego
4. Opis:
- ram : formalno – prawnych, organizacyjnych
- sposobu organizacji kształcenia
- parametrów środowiska edukacyjnego
- relacji istniejących między uczestnikami procesów edukacyjnych
5. Uwagi własne – krytyczna analiza na dany temat
6. Literatura (pełny opis bibliograficzny)
Literatura podstawowa
1. Alternatywy myślenia o edukacji red. Zbigniew Kwieciński IBE Wa-wa 2000
2. Edukacja alternatywna. Czasopismo rocznik wydany przez Wyższą Szkołę Kupiecką
3. Edukacja alternatywna nowe teorie modele badań i reformy red. Jacek Piekarski, Bogusław Śliwerski Krk 200
4. Fligel Monika Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Krk 2001
5. Nowe konteksty dla edukacji alternatywnej XXI wieku red. Bogusław Śliwerski Krk 2001
6. Pedagogika leksykon PWN Bogusław Milewski, Bogusław Śliwerski 2000
7. Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Red. Bogusław Śliwerski Krk 1995
8. Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki red. K. Baranowicz Krk 1995
9. Śliwerski Bogusław Pedagogika alternatywna pt : Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji red. Bogusław Śliwerski TOM IV 2010
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Somery
Dołączył: 08 Lut 2010
Posty: 201
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 21:39, 12 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
ech musze na to porozmawiac z ta profesorką..;/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aga1990lodz
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 375
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 20:36, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
11.10.2010
Temat: Transformacja społeczno-ustrojowa jako kontekst alternatywy edukacyjnej.
Rzeczywistość edukacyjna lat 80 – tych:
- opóźnienie kulturowe edukacji wobec gwałtownej potrzeby i konieczności wielkiej transformacji społecznej ku demokracji, podmiotowości, praworządności
- wymiary zastanego kryzysu : niewydolność instytucji oświatowych i ich nieadekwatność strukturalna do zmian kontekstu społecznego i stanu świadomości podmiotów edukacyjnych
- potrzeba odzyskania przez rodzinę, społeczność lokalną i społeczeństwo prawa do najlepszego rozwoju dziecka
- pojawiają się wyzwania transformacyjne – zmiana myślenia, badań i praktyk edukacyjnych
Oblicza kryzysu systemu edukacji w Polsce:
- dziedzictwo realnego socjalizmu
- centralistyczny i zbiurokratyzowany system oświaty
- podporządkowanie systemowi politycznemu
- mentalność zawodowa kadry nauczycielskiej
- dostosowanie do wymogów nadzoru pedagogicznego
- bardzo wolny postęp procesu uspołecznienia szkół
- autorytaryzm w nauczaniu i wychowaniu
- wysoki stopień przymusu i przemocy systemu szkolnego
- brak poczucia podmiotowości wśród uczestników procesów edukacyjnych
- anarchiczność programów kształcenia
- nieprzystosowanie programów do zmieniającej się rzeczywistości społecznej
- brak reform oświaty
- potrzeba zmiany relacji między oświatą a gospodarką
Przełom formacyjny 1989 roku
- pluralizm – różnorodność ideologicznych i normatywnych orientacji i działań
- kulturowa i polityczna wizja złożonych społeczności, zróżnicowanych ideologicznie, kulturowo, etycznie i rasowo w grupach ludzi
- prawo do ciągłego wyboru między alternatywnymi możliwościami
- społeczna rekonstrukcja i ciągła zmiana
- dokonują się zmiany kierowane ( reformy edukacji) oraz zmiany spontaniczne ( kursy, rozwój oświaty pozaszkolnej, zmiana postaw wobec kształcenia, ruch oddolnych innowacji pedagogicznych, pluralizm ofert edukacyjnych)
Pojawia się pytanie:
Jakie kryteria pozwolą dokonać waloryzacji różnych poglądów i praktyk?
Pojawia się potrzeba zaistnienia takiej dyscypliny, która pozwalałaby:
- opisać i wartościować pojawiające się praktyki
- wskazać przesłanki na jakich te projekty byłyby budowane
- przyjmować konteksty analizy, a nie waloryzacji
- wskazać źródła filozoficzne, ideologiczne, teoretyczne danego projektu
- określić do jakiej koncepcji człowieka odwołują się jego twórcy
(np. analiza koncepcji Montessorii)
Dokonując analizy poszczególnych projektów edukacyjnych badacze odwołują się do określonego paradygmatu badań. Paradygmat to zbiór ogólnych i ostatecznych przesłanek przyjętych w wyjaśnianiu jakiegoś obszaru rzeczywistości, następnie upowszechniony wśród jej użytkowników.
Prowadzone analizy opierać się mają na:
- pluralizmie
- wolności indywidualnej i ochronie praw człowieka
- dowartościowaniu inicjatyw w procesie kształcenia
- odwołaniu do wolnego rynku i konkurencji
- buncie przeciwko formalizmowi, konserwatyzmowi
- wielości projektów edukacyjnych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Eweliś
Dołączył: 12 Lis 2009
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:06, 01 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć mi o co chodzi z tą alternatywą myślenia?? oprócz tego co jest zawarte w ''poleceniu"??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
olcia307
Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 172
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 16:48, 07 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
mnie natomiast nurtuje to co ona podala do pracy co powinno sie w niej znajdowac a mianowicie ten opis formalno- prawny o co tu chodzi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kozickaasia
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 231
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 16:15, 10 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Ktoś ma zagadnienia do egzaminu na które mamy zwrócić uwagę?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
emka_89
Dołączył: 11 Lis 2009
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 20:27, 10 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
zagadnienia są podane na górze, w pierwszym poście... "zakres" to dokładnie to co ona dzisiaj pokazywała
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aga1990lodz
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 375
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 16:10, 12 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
ktoś wie kiedy są wpisy i czy jak jest ten egzamin to po nim jest wykład??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aga1990lodz
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 375
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 21:46, 12 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
już wiem dr Wróbel mi odpisała
WPISY SĄ 24 STYCZNIA PODCZAS WYKŁADU.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|