Forum www.wsplodz09.fora.pl Strona Główna www.wsplodz09.fora.pl
Forum studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej 09/12
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyklad nr.1 z dnia 3.03.2010 r.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wsplodz09.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty semestr II letni / dydaktyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magdalena Pierscinska




Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lodz

PostWysłany: Śro 17:34, 03 Mar 2010    Temat postu: Wyklad nr.1 z dnia 3.03.2010 r.

DYDAKTYKA

Plan wykładu:
1)Geneza i rozwój dydaktyki
2)Dydaktyka jako współczesna nauka
3)Podstawowe pojęcia dydaktyki
Etymologia terminu ,,dydaktyka’’
,,Didaktikos’’- greckie ,,pouczający’’
,,didasko’’- ,,uczę się’’
1)Jan Amos Komeński (1592-1670)
,,dydaktyka-praktyczna, uniwersalna sztuka nauczania wszystkich wszystkiego’’
2)Jan Herbart (1776-1841) ,,dydaktyka- teoria nauczania opartego na przekazywaniu wiedzy’’
3)Jan Dewey (1859-1952) ,,dydaktyka- teoria uczenia się poprzez działanie’’
Współczesne ,,znaczenie’’ terminu ,,dydaktyka’’
Nauka, której przedmiotem jest kształcenie, na które składa się proces nauczania i zintegrowany z nim proces uczenia się.
Kształcenie Education
Kształcenie jest procesem w którym biorą udział:
nauczający- nauczyciel i uczący się- uczeń.
Nauczanie Teaching
Nauczanie to planowana i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, polegająca na wywoływaniu i utrwalaniu zmian w ich wiedzy, dyspozycjach, postępowaniu i osobowości.
Uczenie się Learning
Uczenie się to proces pozyskiwania przez uczniów określonych wiadomości i umiejętności, wywierający wpływ oraz prowadzący do ich wielostronnego rozwoju.
Tradycje dydaktyki polskiej
1) Kazimierz Twardowski (1866- 1938) Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki do użytku w seminariach nauczycielskich i nauce prywatnej.
2) Bogdan Nawroczyński ( 1882-1974) Zasady nauczania
3) Kazimierz Sośnicki (1883-1976) Dydaktyka ogólna
Miejsce dydaktyki jako nauki
Dydaktyka jest subdyscyplina pedagogiki- nauki obejmującej teorię oraz praktykę wychowania i kształcenia.
Kształcenie będące przedmiotem dydaktyki, poprzez oddziaływanie nie tylko na sferę intelektualna ucznia, ale także na osobowość jest nierozerwalnie połączone z wychowaniem.
Dydaktyka dzieli się na dydaktykę ogólną i dydaktyki szczegółowe.
Dydaktyka ogólna- wiedza o nauczaniu i uczeniu się obejmująca wszystkie przedmioty nauczania, wszystkie szczeble systemu szkolnego i wszystkie typy szkol.
Dydaktyki szczegółowe
Dydaktyki szczegółowe:
- dydaktyki przedmiotowe (np. chemii, matematyki)
- dydaktyki określonego szczebla szkolnictwa (np. szkoły średniej, szkoły wyższej)
- dydaktyki specjalistyczne (np. związane z nauczaniem dzieci niewidomych)
- dydaktyki środowiskowe (wojskowa, rolnicza)



PEDAGOGIKA


Teoria wychowania Dydaktyka ogólna Historia wychowania Pedagogika ogólna
- dydaktyka matematyczna
- dydaktyka wczesnoszkolna
- dydaktyka wojskowa

Dydaktyka przedmiotowa
Dydaktyka przedmiotowa dotyczy nauczania i uczenia się danego przedmiotu szkolnego.
Dydaktyka podmiotowa skupia się na przedmiocie procesem kształcenia, którym jest uczeń.
Powiązania dydaktyki z innymi dyscyplinami naukowymi.
Filozofia pomaga w ustaleniu wartości wychowania i celów kształcenia.
Psychologia pomaga w rozumieniu przebiegu procesu uczenia się.
Socjologia dostarcza informacji o relacjach międzyludzkich i komunikacji w procesie nauczania- uczenia się.
Funkcje dydaktyki, jako nauki
1) deskryptywna
2) eksplanacyjna
3) predyktywna
Funkcja deskryptywna
-opisywanie rzeczywistości dydaktycznej.
Funkcja eksplanacyjna
- wyjaśnienie wykrywanych związków i zależności.
Funkcja predyktywna
- przewidywanie przebiegu procesu kształcenia.
Dydaktyka zajmuje się tylko teorią procesu kształcenia, ale także udziela wskazań, jak poprawnie i skutecznie ten proces prowadzić.
Dydaktyka jest nauka teoretyczno- praktyczną
Badania dydaktyczne
Przedmiot badań:
- warunki przebiegu procesu kształcenia
- wartość merytoryczna programów kształcenia
- wartość dydaktyczna metod kształcenia
- uzyskiwane wyniki kształcenia i inne.
Metody badań:
- eksperyment pedagogiczny
- sondaż diagnostyczny i inne.
Eksperyment pedagogiczny
Metoda polegająca na wywoływaniu lub zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem.
Metoda sondażu diagnostycznego
Metoda polegająca na pozyskiwaniu opinii o stanie rzeczy, zachowania ludzi, rozwoju zjawisk.
Z rzeczywistości wychowywanie pozwala na dokonanie uogólnień i określenie występujących prawidłowości.
Badania dydaktyczne
Techniki badan:
- przeprowadzanie wywiadów
- ankietowanie
- obserwacja
- pomiar osiągnięć uczniów i inne
Elementy procesu kształcenia:
Do elementów składowych kształcenia należą cele, treści, metody, środki, formy i zasady kształcenia.
Wykład, jako metoda kształcenia.
Wykład jest metodą kształcenia polegająca na ustnym przekazywaniu wiadomości przez nauczyciela i ich recepcji przez uczących się.
Podział wykładów ze względu na sposób ich prowadzenia.
1) Wykład konwencjonalny
2) Wykład problemowy
3) Wykład konwersatoryjny
Odbiór wykładu
1) Słuchanie ze skupieniem uwagi
2) Rozumienie
3) Notowanie
4) Zapamiętywanie


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kasiaczek




Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:40, 03 Mar 2010    Temat postu:

oo dziękujemy za wykład SmileSmile ktoś się naparcował przy wstawnaiu hgo tutaj SmileSmileSmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aneta




Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Czw 13:51, 04 Mar 2010    Temat postu:

Czy mógłby ktoś umieścić wykład z dzisiejszych konwersatoriów?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sandra




Dołączył: 23 Sty 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Czw 13:56, 04 Mar 2010    Temat postu:

O to jest bardzo dobry pomysł Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Rychter




Dołączył: 05 Gru 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:50, 04 Mar 2010    Temat postu: Konwersatoria 04.03.2010

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sandra




Dołączył: 23 Sty 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice

PostWysłany: Czw 14:51, 04 Mar 2010    Temat postu:

Dziękuje Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wsplodz09.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty semestr II letni / dydaktyka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin